Nuffnang

Isnin, 21 Ogos 2017

Kek Pisang

Assalamualaikum...selamat malam...Hari sabtu lepas, lepak saja kat rumah xdak kerja nak buat. Tengok pisang udang ranum sgt...teringat nk buat kek pisang. Tpi kek pisang cikjah kali ni mcm berat sikit lah x tau kenapa. Oven panas sgt kot..org kata masak terkejut...kek pun boleh terkejut apa tah lagi org kan ka..jgn dok buat main dgn benda panaih2 ni. Cikjah masih dok ingt lagi kejadian anak cikjah yg ke2 pegang oven...masa tu dia bru berumur setahun lebih. Haritu di kabarkan mak dan pak mentua  mai rumah. Cikjah ni teringin lah nk jamu mereka kuih bingka roti menantu mithali katakan..masa tu plak cikjah dok pregnant anak yg ke3. Masuk loyang bingka dlm oven..rebah2 badan nk rehat sat...mata baru nk terlelap terdengar anak menangis. Apa lagi bangkit kalut, tgk2 dia dh pegang oven sejak peristiwa tu cikjah mengharamkan oven tu sampai lah mereka besar...kalau nk tau dapur gas singer yg ada oven kat bawah tu...last sekali rosak mcm tu ja pastu jual dkt keling botoi timbang kilo. Frust punya pasai sampai x tau nak masak guna oven..tua2 la ni bru nk belajar balik..dng bantuan bloger2 kita yg handal memasak..jom kita tgk resipi kek pisang cikjah.

Bahan utk kek pisang.
2 cwn tepung gandum +2 sudu kecil baking soda (ayak)
4 biji telur
3 biji pisang udang (1 cwn)
1 cwn gula
1 cwn minyak masak
1 sudu kecil esen vanila
secubit garam

Cara2nya
Panaskan oven terlebih dahulu..Blend telur, gula dan minyak, masukkn esen vanila, pastu masukkn pisang blend sebati. Masukkan bahan yg di blend tadi ke dlm tepung tadi. Kacau sebati tuang ke dlm loyang boleh lah nak letak pisang potong di atas, bakar dlm oven lebih kurang 45 minit dlm suhu 175c atau sampai masak...dah masak boleh di makan...hasben cikjah suka kek panas2.

Tiada ulasan:

Catat Komen