Nuffnang

Isnin, 4 September 2017

HARI RAYA KORBAN

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Raya korban dh berlalu, hari ni bru CikJah nak update blog. Hari raya pertama CikJah masak nasi beriani lauk daging hitam kak ipar masak, dan salata. Rendang ayam pencen di padankan dgn lemang kecoh..Memang dh jdi kebiasaan dh kalau raya mesti ada lemang kecoh. Dari kami kecik2 dulu smpai skrg. Dulu tu masa Almarhum ayah masih ada..dia rajin buat lemang Ori. Skrg ni kalau nk makan lemang ori kena beli la...cikjah tak belajar pun masak lemang dlm buluh..tak tahan panas bahang kayu api...hihihi mengada2 sgt la tu..yg sebenarnya pemalas betui kan. Rendang pulak mesti ayam pencen atau ayam sabung....sedp baqhang. Raya korban kali ini abg CikJah dari sarawak balik beraya di sini...paling awesome dia bawa balik kek lapis sarawak. Bukan beli tau kak ipar CikJah buat sendiri...sedap sangat. Yg beli tu pewarna lebih..x sedap.

 Beriani ni CikJah campak2 ja...suka hati. Rempah rahsia...hehehe bergurau ja lah. Gabungan rempah ratus yg di adun sendiri. Biji rempah, jintan, buah pelaga, lada hitam, bunga cengkih..goreng tanpa minyak pastu blend...CikJah campur sedikit kunyit dan rempah daging utk menaikkn warna.
Daging hitam kak ipar masak.
 Rendang ayam pencen ni CikJah masak 5 ekor..yg ni mesti semua dah pandai masak...nnt kalau CikJah rajin boleh lah masuk resipi yg caca marba tu.
 resipi mudah...2kg pulut 1/2kg santan. Masak mcm nak buat daun palas..bungkus dgn daun pisang. Pastu rebus sampai air kering.
 Salata..timun, karot bwg besar dan tomato(potong dadu) cili, daun sup dn daun bawang potong. Gaul garam, gula dan cuka secukup rasa..siap

Gambar di atas tu ada 3 jenis kek lapis dan satu lagi kek minyak...jgn tanya resipi CikJah x belajar sebab x minat...Kak ipar pernah ajar sekali buat kek lapis, tapi malas nk menunggu bakar selapis demi selapis..CikJah buat2 sibuk dgn kerja lain. 

9 ulasan:

  1. Sedap-sedap nampaknya juadah raya Sarah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tq Sweetie...salam aidiladha, raya kali ni abg yg dok swak balik..adik yg dok di sabah x balik. kalau tidak lgi meriah

      Padam
  2. ooo..lemang kecoh tu mak saya pun buat jg hari raya aritu, mcm kuih lopes..
    cantik kek lapis sarawak tu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. lemang kecoh menu wajib tu...yg tu sja pandai buat. kek lapis, buah dabai jeruk dan ikan terubuk masin..kalau balik sni mesti dia bwa.

      Padam
  3. lemang kecoh tu mcmne kak? sedap2 menu akak tu... lagi2 yg plt balut ngn daun pisang tu... msti semerbak harum bau nya...

    kek lapis sarawak tu pun msti sedap, colorpun plk tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. pulut balut daun pisang tu la lemang kecoh...maksudnya tipu lah..x boh dlm buluh. sedap dana kek lapis tu sbb homemade.

      Padam
  4. Salam kenal cik Jah...
    Bukan main meriah ye lauk pauk di pagi Raya. Kira handallah tau Cik Jah ni sebab berjaya masak rendang ayam pencen 5 hekor.

    Saya pun kurang suka belajar benda benda remeh mcm kek lapis tu. Kalau boleh nak masak yg cepat siap je

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam kenal jgk dr cikjah...tq sudi singgah kat blog ni...cikjah berbesar hati. Sbb rayakn ramai adik beradik balik ke rumah...rumah cikjah kira HQ lah, sbb cikjah dok rumah peninggaloan Arwah ayah..mak masih ada tapi tinggal di pondok mengaji.

      Padam