Nuffnang ads

Selasa, 22 Oktober 2013

Resipi Ayam Panggang Rosemary Cik Jah

Assalamualikum...
Hari ini saya masukkan resipi ayam panggang rosemary..harap kawan2 dapat mencuba resipi ni...resipi saya ni tak susah sangat...ni yang di katakan hamtam saja...kita yg buat bukan dia buat kita kan,betul dak..
Tak perlu sos..sebab ayam tu dah pedas...mau tidaknya omputih tak bubuh cili padi..tapi saya bubuh cili..hehe..sempoi...jom kita tengok resipi cik jah..

 Ini la rosemary dan oregano yg saya pakai dalam masakan tu..




Bahan2nya...
1 ekor ayam -di belah 2
5-6 ulas bawang putih *
1 biji bawang besar *
1 inci halia *
10 tangkai cili api *
1 sudu besar daun rosemary kering
1 sudu besar oregano
1 sudu besar lada hitam ditumbuk kasar
2-3 sudu besar gula perang
2 sudu kecil garam
2 sudu besar jus limau
3 sudu besar  minyak  masak
3 biji kentang
1 pokok brokoli di potong kecil
1 camca serbuk kunyit


Cara penyediaan
1. Ayam dibersihkan dan cucuk2 ayam tadi dgn garpu (supaya bahan perapan mesra ke dlm isi) Gaulkan ayam dgn serbuk kunyit, garam dan perah jus limau gaul rata..
2. Blend bahan bertanda * dan kemudian gaulkan bersama ayam tadi...masukkan gula, rosemary, oregano dan lada gaul rata...perap selama 1 jam atau lebih.
3. Masukkan ke dalam magic pan tuangkan sedikit minyak bakar selama 15 minit dan di alih sebelah lagi 15 minit...Sediakan loyang...masukkan ayam kedalam loyang bakar kedalam oven supaya ayam kering sedikit...lebih kurang 20 minit lagi suhu 190c..guna api atas dan bawah...utk keringkan ayam.
4. Di dalam magic pan...ada lebihan bahan bakar ayam tadi, masukkan brokoli masak hingga layu sedikit dan angkat.
5. Kentang di belah 4 dan gaul dengan lebihan perapan ayam tadi...masukkan dalam magic pan dan masukkan sedikit minyak...kemudian bakar sampai kentang empuk..
6. Siap dihidangkan....
Selamat mencuba...

p/s..di sini saya cerita ada kentang..tapi tak masuk gambarnya...sebenarnya kentang saya hangus..malaih nak nak ambik gambar...dok harap anak2 tengok jadi macam tu la..huhuhu


8 ulasan:

  1. Sedapnya ayam rosemary...dah lama sya duk tgk resipi ayam cenggini..tapi bila saya cri daun rosemary tu xde plak..xkan nk ltk daun kunyit ni...dah jd ayam kunyit plak..hehe..akan dicuba ni,..nyum2..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kak beli herba tu dkt econsave....kalau peket plastik rm4.5 sja.. murah sikit..kalau dlm botol kecil pun dah rm8++...

      Padam
  2. Oh... ala kalau takat hangus sikit kentang tu tak kisahlah Sarah. Kakak pun kadang membakar terhangus juga usah kata anak-anak yg tolong tengokkan..

    Kalau rajin kakak nak cuba buat jugalah cara Sarah ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pun kebetulan saja...masa beli ayam tu org ramai sangat, jdi tak suruh penjual tu potong...balik rumah baru terfikir nk buat.

      Padam
  3. Ada cili api, ada lada hitam, herba lagi...mesti hot & spicy..I like..cuma ada magic pan saja kat rumah..oven takde, bolehlah cuba nanti...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mesti cuba...tak pakai oven pun takpa.

      Padam
  4. wah nampak menggoda ayam bakar rosemary ni... nanti nak cuba jugak hujung minggu ni... tapi magic pan xde, kena guna oven aje la :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh saja....tak banyak kerja. penaik terus..

      Padam