Nuffnang ads

Jumaat, 28 Jun 2013

Nenas Mak Bonda

Assalamualaikum..
Sempena hari jumaat saya nak kongsi bersama kawan2 mai tengok buah nenas yg mak bonda tanam tepi rumah...beratnya 4.9kg. Mak bonda tanam pun sepokok saja...kalau tanam bayak tak larat nk makan..rasanya manis dan berjus lagi...3 tahun lepas ada juga berbuah besar macam ni....,sebiji jugak.
Saya bahagi 3...untuk mak dan kakak ipar yg tinggal belakang rumah....

 Tengok tu...anak manja saya pegang macam baby...kesian dia katanya berat..tpi nak jadi model punya pasai sanggup....berat pun takpa..




Keistimewaan tinggal di kampung macam tu la...boleh bercucuk tanam....tapi saya tak tanam pun. En suami dan mak bonda yang rajin bercucuk tanam...

Khamis, 27 Jun 2013

Menu orang pemalas...burger jalanan

Assalamualaikum..
Menu malam ni ialah burger...permintaan anak manja saya yang bongsu ni...
Senang hati mama tak payah masak, oder saja la dkt abah tolong belikan burger.
Balik rumah buka bungkusan...ni hah siap sedia utk dimakan..murah saja rm3.0 seketui..





Isnin, 24 Jun 2013

Homemade kimchi

Hari ahad kemarin En suami minta saya buatkan kimchi. Kali ini saya dh sediakan resipinya.
Resipi ni saya dapat dlm blog juga tapi tak ingat dari blog mana....
Resipi ini diubah sedikit mengikut citarasa saya sendiri dan bahan yg sedia ada disini..Rasanya sedap...boleh di makan dgn nasi atau maggi. ataupun boleh buat nasi goreng dan stew...jom kita tengok resipinya.. 
 
 Bahan2 :

1 biji kobis cina
1 biji epal hijau *
1/2 biji lobak putih*
1 biji keledek putih (di rebus)*
3-4 ulas bawang putih*
1 biji bawang besar*
1/2 in halia*
1 camca besar budu/sos ikan*
1 keping gula kabung*
garam secukup rasa.

Cara2 :
1. Kobis di bersihkan dan di potong ikut citarasa.
 2. Gaulkan dgn garam dan
peramkan selama 2 jam. hingga nampak layu. Cuci daun kobis dan toskan.
3. Kisarkan semua bahan yg bertanda *.
4. Gaul bahan kisar bersama kobis hingga meliputi semua kobis. Simpan dlm peti ais selama 2 hari.
5. Dah siap kimchi boleh la di makan..




Jumaat, 14 Jun 2013

Makaroni dgn daging bakar sos lada hitam..

Dinner malam ni..


Roti oh Roti

Assalamualaikum...
Roti lagi...nak buat macam mana dah suka makan roti....saya nak kongsi resipi kali ni...
Mai tengok kat bawah...roti tembam




Bahan2 :
600gm tepung roti (tepung gandum pun boleh)
6gm yis (Mauripan)
1/2 cawan minyak masak
50ml air suam
1 biji telur
200ml air
2 camca gula
1 camca kecil baking powder
1 camca kecil bread improver
sedikit garam

Cara2 :
1. Ayak tepung bersama baking powder dan bread improver, ketepikan.
2. Campurkan yis, gula dan air suam..biar beberapa hingga yis berbuih...dlm berberapa minit saja..
3. Masukkan tepung, garam, minyak dan telur dlm bekas. kemudian masukkan yis yg sudah berbuih.
    dan masukkan air, uli hingga menjadi doh.
4. Biar doh kembang sehingga 2 kali ganda, kemudian tumbuk2 doh tadi supaya angin keluar. Uli sekali lagi.
5. Rehatkan doh lebih kurang 1 jam.  Lepas itu boleh la bulat2 doh ikut citarasa masing2, nak letak inti
    pun boleh. Bakar selama 15-20 minit. selepas masak sapu mentega di atas roti panas2.
6. Siap untuk di hidangkan bersama kopi o...

p/s : kalau guna breadmaker masukkan bahan cair dahulu...tapi yis tidak perlu di campur dgn air suam, guna air biasa 250ml.

Selamat mencuba..

Rabu, 12 Jun 2013

Puding Roti

Assalamualaikum...
Hari ni mai kita tengok resipi ke2 saya yg mengunakan Magic Pan...Puding roti epal. ha tudia..
Tapi pudingnya tak brapa cantik..takdak masalah rasanya masih ada kat situ...tu pasai terlebih bakar...orang bakar 15 minit macam tu, yg kita boh sampai 1/2 jam pasai pa...kan. Takpa boleh tray sekali lagi...mai kita tengok resipi di bawah...



 Kena pulak dgn kopi pekat...meletop
Bahan2 :
8 keping roti
4 biji telur gred b *
2 camca besar gula *
1 cawan susu segar *
1 camca besar mentega (di cairkan)*
1 camca teh esen vanila *
secubit garam *
sebiji epal di potong nipis2
1 camca besar buah pala sagat

Cara2 :
1. Campur semua bahan yg bertanda * .Kacau hingga sebati
2. Potong roti kecil2, kemudian susun dlm pemanggang. taburkan buah pala sagat dan epal.
3. Kemudian tuangkan aduan telur tadi di atas roti, biar roti kembang.
4. Letak pemanggang di atas dapur, bakar selama 10-15 minit. dan terbalikkan di bahagian sebelah lagi..selama 10-15 minit lgi.
5. Siap untuk di hidangkan panas2..atau pun sejuk

Mudah saja kan...selamat mencuba


Selasa, 11 Jun 2013

Ayam Panggang Magic..

Assalamualaikum....
First time guna Vantage Magic Pan ...keputusan amat baik. Depa punya la dok promosi kat Fb la..kat Blog la...Tu yang mak geram ni...tup2 dapat hadiah hari ibu dari anak tersayang...hati melonjak riang la...hehehe

Ayam panggang magic...ni belum bakar lgi



Yang ni dah siap di bakar...sedap sebab dia punya perapan mesra hingga ke dalam isi ayam tu...Mak senyum smpai ketelinga bila dapat pujian dari Abah...hehehe



Makan dgn nasi putih pun dh cukup...



Nak tulis resipi pun x brapa ingat...sebab main campak ja.. nnt kena try sekali lgi baru Mak masukkan resipi...

Isnin, 10 Jun 2013

Ceri Aserola

Ini adalah salah satu pokok yg ada kat halaman rumah saya ni. Ceri Aserola rasanya masam2 manis...boleh dibuat jus atau makan mcm tu sja...., kaya dgn vitamin C. Kalau kita tengok rupanya macam buah epal, saiz buahnya cuma sebesar guli saja....










Jumaat, 7 Jun 2013

Pokok Mahkota Dewa

Pokok Mahkota Dewa yang di tanam di halaman rumah baru belajar  berbuah ada dlm 4-5 biji . Kira ok la....Pokok ni mak yang tanam...kalau nak harap anaknya ni x tau la...tah2 sekarang ni masih dok dlm plastik beg lagi.....






Bunganya kecil2 sja...


Ha ha.. ni buahnya yg dah masak...orang kata buahnya yg di jemur kering bleh di jadikan ubat utk penyakit darah tinggi dan kencing manis.