Nuffnang ads

Isnin, 26 Ogos 2013

Hari Terbuka Melawat Asrama

Assalamualaikum....
Hari sabtu lepas saya ke sekolah anak ke4...sekolah tu buat hari terbuka melawat asrama...pakat ramai2 la mak bapak menghuni asrama mai melawat...ada juga jualan kupon dan cabutan bertuah. Tapi yg tak bestnya jualan kat situ mahai2...kat pasar malam lebih murah....mahai pun kena beli jugak lah, sebab nk habiskan kupon tu....waktu anak ke4 ke bilik dia nk ambil barang...waktu cabutan bertuah sedang berjalan, nama dia dipanggil, di ikuti dgn nama2 lain lagi...bila anak ke4 mai nak tuntut hadiah katanya dah tak boleh pasai mai lambat...dah bagi dkt org lain...nk buat mcm mna takda rezeki... 







Bukan main suka lagi kalau di suruh bergambar anak2 remaja ni....









Jumaat, 23 Ogos 2013

Durian dan lemang kecoh

Assalamualaikum......
Dah banyak hari tak update blog.....nk kata sibuk, tak la sangat, lepas bulan puasa...time keja ka rehat ka mata ni nk tertutup ja....keja pun bukan teruk sgt..dok syok nak cuti ja...alahai bila lah nk boleh pencen..anak2 masih bersekolah lgi...huhuhu...
Petang kemarin anak penakan mai hantar durian dan pulut jagung...alhamdulilah rezeki orang berpuasa...sedap tak terkata...buah durian dari dusun sendiri arwah ayah yang tanam....musim kali ini buah durian tak la menjadi sangat, mungkin masa bulan lepas cuaca panas sangat kot...tapi alhamdulillah boleh juga makan tak payah beli...  



Yang ni orang utara panggil lemang kecoh....sebab tak masuk dlm buluh....pakai balut dgn daun pisang.......
Kak Ton yang masak....terima kasih kakak ipar ku....

Mee goreng kicap ni En Suami yg masak...Puan Isteri tunggu makan saja...hahaha best kan..


Selasa, 20 Ogos 2013

Tiramisu anak dara ku

Assalamualaikum...
Tiramisu ini anak dara saya yg buat masa dia balik bercuti tempoh hari....satu lagi dia buat cheese kek tapi tak ambil gambar pun..caranya macam senang ja..cuma bahan2 tu mahal sikit...kedua2 resipi tu tak payah bakar cuma kacau saja..Lain kali kalau saya yg buat, saya akan letakkan resipinya harap bersabar...kita tengok gambar saja lah....




Sedap bila makan cair dalam mulut...nyaman

Hari perpisahan

Assalamualaikum....
Minggu raya dah habis walaupun masih dlm Syawal....anak2 dah kena balik ke sekolah dan yang tinggal di asrama dah kena hantar, yang tinggal di kolej dh kena mulakan pengajian....anak yg balik dari langkawi pun dh nk balik esok...tu pun skrg ada di rumah maklongnya..yg tinggal kami bertiga mcm biasa...
Hari sabtu hantar anak ke4 di sekolah smkk kulim..
bergambar bersama kakak yg tinggal di langkawi...


Yg ni akan penakan baru dok sarapan...sebelum abah dan mama hantar ke station bas, nk balik  ke Politeknik Melaka...jauh tu kesian dia.

Ahad, 11 Ogos 2013

Hari Raya 2013

Assalamualaikum...
Bertemu lagi kita kali ini, setelah beberapa hari bercuti raya...Kali ini saya sekeluarga berhari raya di Kepala Batas..bersama keluarga En Suami, tapi kami kurang seorang dlm keluarga. Anak yg ke 3 tak dapat cuti raya...kesian dia kena kerja. Tapi takpa dia akan balik selepas orang semua dh kerja...janji boleh juga balik rumah, masih dlm bulan syawal lgikan...ok la tu.  Juadah hari raya tak sempat nk ambil gambar, semua orang sibuk makan saja...jom kita tengok gambar keluarga saya yang ramai2 tu...
Bersama bapa mertua 

Gambar beramai2 bersama bapa mertua, kakak ipar sekeluarga dan adik ipar sekeluarga.

 Tokwan di kerumuni oleh cucu2nya...
 Anak manja tak ketinggalan nk bergambar...abaikan tarikh pada gambar tu...kamera gelong..janji tuan dia tak gelong sudah...
 Bersama En Suami 
Anak penakan yg manja dan selalu buat huru hara habis....termasuk abangnya...semua orang kena berjaga2..

Selasa, 6 Ogos 2013

Selamat Hari Raya Maaf Zahir Dan Batin

Samperit dan tat nenas

Assalamualaikum...
Selamat menyambut Hariraya sahabat sekalian...maaf  zahir dan batin. Hari ini mungkin n3 last dalam bulan puasa ni. Esok lusa dh nak raya, gerenti tak ada masa nak update blog ni...Lepas raya baru kita jumpa.
Hari ini saya nk tayang gambar biskut yang saya buat, dah lama saya tak buat samperit ni...dulu2 masa anak dara saya mesti buat kuih ini bila raya, sebab dia cantik. Bila dah bekerja dan kahwin pastu dapat anak, tak buat dah semua2 ni, kuih raya siap pakai tunjuk2 saja ....alasan tak cukup masa dan tak larat. Sekarang ni anak2 dah besar boleh bantu kita buat kerja, baru lah nak belek resipi teringin nk buat...jadi serupa orang baru belajar buat kuih la pulak..scale tu masih ada walaupun dh lama tinggal...tapi hodoh la sikit..  




Tat nenas saya lain sikit bentuknya...tapi rasa sama dgn yang lain. resipi dari blog kawan2 kita juga....


Jumaat, 2 Ogos 2013

Hari Raya Dalam Kenangan

Assalamualaikum....
Hari raya dah nak dekat dah..tinggal beberapa hari saja lgi...sambil belek inbox tengok gambar raya yg dah lama tersimpan...saya nak syer gambar raya kami sekeluarga dalam kenangan...tak banyak yg jumpa, setengah tu hilang pun ada dan rosak lah, anak2 gunting la..macam2 lagi....sekarang anak2 dah besar baru depa tau kecik2 dulu mcm mana bila tengok gambar lama...itu semua kenangan yg tak dapat di lupakan. 

 Masa ini rasa2 tahun 1996 kot...anak baru tiga orang, beraya di kampung En Suami di Kangar Perlis.
Yang ini gambar tahun 2000..anak dah empat, beraya di Kangar Perlis juga...Bapa, (Mak dlm kenangan), Kakak ipar sekeluarga, adik ipar....
 Gambar ini tahun 2006..kalau tak silap lah...beraya di kampung saya..Relau Kedah..Anak dh lima orang.
 Yang ini beraya di Perlis...waktu ni anak2 dah besar, dah pandai bergaya sikit..
Yang terbaru anak2 dah besar2 dah...yg ni beraya di Relau...Tahun 2012 tak ambil gambar kot, sibuk memasak...hari tu buat kenduri hariraya. rugi takda kenangan. Mood bergambar kurang sebab letih...

Khamis, 1 Ogos 2013

Ramadhan ke 23

Assalamualaikum...
Kemarin sibuk sikit balik kerja lambat, singgah sana sat sini sat, takdan nak masak. Last sekali singgah pasar ramadhan. Saya tangkap yang ni...nasi kerabu kelantan, sedap jugak ulam banyak dan daging pun banyak...lain kali nak suruh En suami beli lgi kat makcik kelantan ni..


Kuih onde-onde, karipap, kuih abok-abok dan masalodeh beli, cucur udang dan kuah kacang kak Ton bagi......ini saja juadah berbuka kami kemarin...alhamdulillah
Minuman kopi panas  dan air tembikai susu..
Petang ni pun nampaknya lewat lagi..nak kena pi ambik anak dekat asrama, budak sekolah dah cuti raya...
Minggu depan dekat rumah riuh rendah anak2 pakat balik mai...Mak yang duduk pondok pun balik..bestnya...pasti ada yg kena dengaq leteran maktok dan mama..hahah