Nuffnang ads

Rabu, 16 April 2014

Homemade jeruk pelam

Assalamualaikum...
Sekarang ni kan musim buah pelam...apa lgi ada kesempatan nk buat jeruk...boleh la hodoh2 nk makan sendiri..
 Basuh bersih2...belah dua dan buang bijinya...pastu rendam dgn air garam selama dua hari...
 Buang air garam dan basuh bersih dan toskan macam gambar di ats ni...dah berubah warna buahnya..
Akhir sekali masak air gula dan biar sejuk. Masukkn buah dlm bekas dn tuang air gula biar selama dua hari dan baru lah di simpan dlm peti sejuk...siap dan boleh di makan tanpa was2...

10 ulasan:

  1. anak saya baru nak buat projek jeruk mmpelam dgn cikgu dia..aleh-aleh tak jadi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alahai kesiannya...kwa dh semangt tu nk buat

      Padam
  2. assalam sarah terliur acik..masa acik do tanjung karang dulu..selalu sangat buat ni bila musim buah mangga..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kak sarah ni pun kebetulan ja ni selalunya x buat pun...pokok pelam berbuah lebat kali ni..

      Padam
  3. Mintak sikit kak sarah... dah kecur air liur ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahaha...memang pun kecur liur. Kalau yg kt kedai rasa manis...yg ni masam2 manis

      Padam
  4. aduhla sedap nyer kak oi... bestnyer takde pengawet n bahan tambahan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya x ada pengawet...cuma pakai garam dan gula ja..

      Padam
  5. Sedapnya..jeruk pelam..mai sebalang..tudia minta sebalang...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sedap jgk la...makan smbil Buat krja..hilang mengantuk...kalau dudk dekt boleh bgi rasa..

      Padam