Nuffnang ads

Ahad, 17 November 2013

Kari Serati bersama rebung madu

Assalamualaikum...
Sabtu kemarin jiran dkt rumah bagi itik serati....dia bela itik tu nak telurnya..tapi banyak yang jantan, jdi rezeki kami...Alhamdulillah...pada asalnya saya nak masak rendang..tpi tak jadi sebab itik tu kurus sikit isi tak banyak walaupun 2 ekor..saya masak kari rampai dgn rebung madu...tu pun nasib pokok buluh madu belakang rumah ada tumbuh rebungnya. ada 3 tombak..

En suami dengan abang sedang sembelih itik serati.
sekor tu dah rebah kebumi dan yang sekor lagi dok pening lalat.
 garang sgt ka pakcik ni...takut ngat aih..huhuuh

 dah siap kari...makan dgn nasi panas2..tambah satu lgi sambal mempelam (tak snap foto) lupa
 ayam serama ni jgn sentuh la...makan modal


27 ulasan:

  1. masakan berasaskan itik memang tak pernah makan..daging itik tu lebih lembut dari ayam ke? bestnya..boleh bela itik, ayam, tanam pokok rebung...semuanya organik..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Daging itik lembut sikit dari ayam kampung dan isinya manis...sedap, kena cuba ni...kak sarah baru sja tengok siaran ulangan kat tv3 jalan2 cari makan..gerai tu nama mee udang kuala selangor..kat situ ada buat sup itik serati..

      Padam
    2. InsyaAllah, boleh try, kalau ke Kuala Selangor..

      Padam
  2. ITIK SERATI NI MEMANG SEDAP SANGAT RASANYA NOHAS...LEBIH SEDAP DRPD AYAM BG YG SUKA, DIGULAI DGN REBUNG PULA...SUSAH NK CARI REBUNG LA NI...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu Paridah...saya dulu tak suka rebung..bila dh berkahwin dgn org Perlis dan bila balik kampung En suami oder dkt maknya gulai rebung dan anak2 pun suka..saya ni dipaksa makan...bila dah suka tanam pokok dkt rumah..tak payah beli.

      Padam
  3. assalam sarah..terliur acik nampak rebung tu..dulu ada kawan selalu bagi acik..tapi sekarang kawan tu dah meninggal..tak dapat dah makan rebung yang potong cantik macam ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Innalillah...kus semangat...saya pun kalau rebung tu banyak tumbuh bawa kt tempat kerja bagi kawan yg tau makan rebung..

      Padam
  4. Kalau kakak memang lagi suka itik daripada ayam. Isinya kenyal tak macam ayam mudah hancur. Sedapnya... lama kakak tak makan sejak rumah kg dah tak bela lagi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kakzakie...dulu en suami ada bela itik...skrg dah tak bela sebab itik makan kuat...yg ni pemberian jiran sebelah rumah.

      Padam
  5. Sya x pnh mkn itik kak sarah..tambah la itik serati tapi tlur masin itik sya makan..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Adrianna kena cuba...sedap dagingnya..kak sarah dulu macam2 tak makan..bila dh kahwin semua kena paksa..lama2 boleh terima..macam rebung, keladi, itik dan arnab.

      Padam
  6. Assalamualaikum...!
    Datang jalan-jalan BW.. :D
    idah tak pernah rasa daging itik... tapi tengok kari yang dah siap masak tu.. ermm... menggiurkan... :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih sudi bw...salam perkenalan ,..kena cuba kalau macam tu....memang sedap..

      Padam
  7. salam kunjung semula...

    perkh sedapnyer gulai itik serati tuh kak oi.... kalu dpt nih mau bertambah2 mkn

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih sudi melawat blog kak sarah yang serba kekurangan ni...harap sudi folo.

      Padam
  8. saya balas kunjungan...salam perkenalan jugak :)

    BalasPadam
  9. Assalam
    Kak, sy x penah mkn itik tp telur masin mkn
    Mcm daging ayam x? Kalu lalu kat Pilah selalu nmpk itik salai kan
    Dah jd rendang nmpk sedapp

    BalasPadam
    Balasan
    1. rasanya lebih sedap dari ayam..isinya kenyal..tpi tak liat...buat kari atau rendang sedap..sebab tak lerai..

      Padam
  10. dulu masa balik kg,ayam sembelih itik serati 3 ekor,jantan semuanya..besar2 gedabak...masing2 menyiang sorg sekor (saya,kakak dan adik) utk dibawa pulang kerumah masing2...
    ampun...itu kali pertama dan terakhir rasanya saya menyiang itik...
    (ayam pun saya tak pernah menyiang,dok beli kat Tesco atau Gaint ja)

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya pun tak pandai buat...en suami yg buat semua tu, saya tukang masak ja..

      Padam
  11. masa kecik2 dulu pernah makan itik serati… tapi dah hampir lupa mcm mana rasa itik serati tu…. tgk gambar2 tu, mengembalikan nostalgia masa kecil2…. tolong arwah ayah cabut bulu2 itik… hihihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. kenangan mengusik kalbu...takpa nanti balik ke malaysia boleh cari..kat sini banyak org bela.

      Padam
  12. sy tak pernah mkn ayam serati nih kak..rasa isi ayam serati mcm ayam biase tuh ye

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rasanya sedp sikit dan manis...isi kenyal tak lembik..

      Padam
  13. Apa rasa daging itik ni ek? Tak pernah plak makan kari itik serati.. =)
    http://miezashaklee.blogspot.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kena cuba...sedap...salam perkenalan terima kasih sudi jenguk blog kak sarah..nnt akak folo

      Padam