Nuffnang

Jumaat, 27 Disember 2013

Jus Mulbery...masam2 manis

Assalamualaikum...
Hari nak tayang jus mulbery yg mak tanam tepi rumah...nak jadi cerita masa sedang memetik buah mulbery ni, mata ni tak tengok betul2...dok geram dkt buah dah nak hitam2 tu..baru nak sua tangan ternampak ular lidi..terkejut la terjerit2 ulaq2...En Suami yg berada berdekatan kat situ pun bersuara..'dah tau ada ulaq awat tak lari'...nasib baik ulaq kecik kalau besaq dah kena telan...heran pulak saya pasai pa tak lari masa tu...tapi ular tu yang lari..dia pun terkejut kat kita yg terjerit2 kot..masa tu tak berani nak kutip buah dah...dok ketaq tak habis lagi. En Suami yg tolong ambil.. 



Dapat juga 1 jag jus mulbery....Blend buah mulbery dan tapis, campurkan gula secukup rasa, secubit garam dan sebiji jus limau kasturi...siap utk di minum, tak payah tambah pewarna pun..warna merah asli.

25 ulasan:

  1. dah terkejut..lupa lak nak lari..hehe..mesti akak menjerit kuat sampai ular tu yg lari..haha..terliur tengok buah mulberi..masam2 manis..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu la pasai...undur selangkah kebelakang ja...nasib baik dia lari, kalau tala mai bru nk haru...

      Padam
  2. sedapnya jus malberry merah berseri macam jus buah bunga raya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bunga Raya ada BUAH kak paridah??? tak pernah tengok pun...!

      Padam
    2. Saya pun tak pernah tgk buah bunga raya..

      Padam
  3. Ularr kak??? eeee... kalau idah laa.. lari tak cukup tanah dah.. hehehehe...

    Oh.. buah tu bleh buat juice gak ek.. :D tak terpikir pun... kreatif btul la kak sarah nie.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak makan sikit sgt...tu yg buat jus..

      Padam
  4. waaaaaaaaaaa bestnyer akak... cer tayang skit pokok mulberi akak msti gumuk kan... geram nengok buah2 tuh...
    ayak ular tuh tepanjat kot

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nnt kak sarah ambil gmbr pokokny...ada 3-4 pokok jgk la..

      Padam
  5. owh, blend macam tu jer utk buat jus… mesti best rasa msam2 tu, kan?
    Kalau saya picking buah blackberry…. saya rebus, tapis dan tambah gula… anak2 panggil air ribena… hihihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Buat cara org malas...kena minum segera..x boleh simpan..hehe. jus blackberry sedap..

      Padam
  6. Singgah lagi isi tabung Kak Sarah.. :D

    BalasPadam
  7. assalam
    he hee mestilah terkezuttt ,kalu sy pun
    banyaknya dpt tu,geram tgk mulbery ni kan kita suka petik makan gitu je
    blm rasa yg jus atau jem

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mama sara nur....bleh cuba sedap..warna pun cantik.

      Padam
  8. salam perkenalan :-)
    wahh sedapnya..tetiba Nur rasa dahaga..hihihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam perkenalan...kak sarah dah folo Cahaya nur.

      Padam
  9. sedap buah ni..masam2 manis..dlu byak tanam kat kampung..just x pnah wat just...
    happy new year 2014 sis :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih Sobri....selamat tahun baru semoga sukses selalu..

      Padam
  10. Wah..nak jugak...tapi xde pokok mulberi.hehe..slmt thn baru akk :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. kena tanam....ok selamat tahun baru Adrianna...semoga bahagia selalu.

      Padam
  11. Kakak nak cari benihnya Sarah. Kalau ada pokok sendiri puas nak minum. Yg pasti khasiatnya sangat baik.

    Selamat tahun baru dari kakak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Senang nak tanam..pakai batang ja..tpi bukan saya tanam..hehe mak bonda yg tanam...
      Selamat tahun baru kakzakie..

      Padam
  12. Salam... saya sedang blogwalking.. dan sampai serta singgah di sini sebentar... membaca n3.

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam perkenalan...senang2 singgah lah lgi.

      Padam