Nuffnang ads

Ahad, 21 Julai 2013

Gulai Rebung Madu dgn Ayam Kampung..

Assalamualaikum...
Alhamdulillah dah masuk hari 12 Ramadhan, rasa cepat sangat masa berlalu. Dulu masa saya kecik2 rasa puasa sebulan tu punya lah lama. Dok kira hari nk raya saja..tak tau mak pak kita dok pening kepala pikiq nk cari duit utk beli baju raya, kuih raya dan keperluan lain lgi..Kami pulak adik beradik ramai, 7 orang.
Hari ni nak syer hasil tanaman tepi rumah ya itu pokok buluh madu...hasilnya rebung la..

 Ha tudia rebung madu yg baru di ambil...

 Yang ini dah siap di proses..
 Ayam kampung terus dari reban...hahaha. En suami yg sembelih dan siap dgn proses sekali...

Yang ni saya yg buat bukan En suami...nak tengok resipinya..jom

Bahan2 :
1 kilo rebung
1 ekor ayam kampung
3 sudu besar rempah kari daging
1 ulas bawang besar*
4 ulas bawang putih*
1 in halia*
10 biji cili padi*
5 batang serai*
1 in lengkuas*
2 sudu besar kerisik*
2 keping asam keping
500 ml santan
Garam secukup rasa

Cara2 :
1. Masukkan ayam dn rempah kedlm periuk, masukkan air agak2 jgn banyak sangat rebus hingga empuk.
    (kalau ada pressure cooker lagi senang x perlulah rebus lama sgt 20min dah cukup)
2. Kisar bahan bertanda *. masukkan kedalam rebusan ayam tadi.
3. Rebus rebung hingga layu, massukkan sedikit garam. potong ikut sesukaan sendiri.
4. Masukkan rebung dlm ayam tdi dan masukkan santan, asam diikuti dengan kerisik.
5. Masak hingga mendidih masukkan garam secukup rasa.
6. Ayam dan rebung empuk tutup api.

Selamat mencuba..







Tiada ulasan:

Catat Ulasan