Nuffnang ads

Rabu, 3 Julai 2013

Mee Bandung Relau...

Assalamualaikum....
Malam ni menu kami sekeluarga Mee Bandung Relau...yg x dak jual kat warung atau pun restoran. Sebab resipi tersendiri main campak2 saja.. ikut bahan yg ada dlm peti ais kt rumah...kalau makan mertua lalu kat belakang pun x nampak...mesti la tak nmpk lalu belakang..cuba lalu depan, baru ketahuan...Saya baru nk makan En Suami dh tambah sepinggan lgi...tandanya sedap tu..sapa lagi yg nak puji kalau bukan dr keluarga sendirikan ...nak tahu resipinya bolehlah kita share kat sini...




Jururasa tak kata apa2...makan sambil jeling kat kita..mai kita tengok resipi..

Bahan 1 utk kuah..
Semangkuk kecil kepala udang (di rebus dan blend, tapis ambil airnya)
200g daging ( di rebus, ambil air) air agak 2 gelas
1 ketul ubi keledek (direbus)
2 sudu cili kisar
5 cili padi(diketuk)
2 camca besar sos cili
2 camca besar sos lada hitam
2 camca besar sos tiram
garam secukup rasa
sedikit cuka makan
telur
5 ulas bawang putih
1/2 inci halia
2 batang serai (di ketuk)

bahan 2
1/2kg mee kuning
sawi
taugeh
daun sup dan daun bawang (utk hiasan)
1 biji tomato (potong nipis)

cara2..
1. Tumis bawang putih dan halia hingga naik bau, masukkan cili kisar masak hingga pecah minyak..masukkan air rebusan daging dan kepala udang tadi. masak hingga mendidih. kemudian masuk kan semua bahan 1. Biar hingga mendidih  sekali lagi dan masukkan garam..kuah mee ni tak perlu bahan perasa tambahan..sebab air kepala udang dah cukup perasanya.
2. Ambil 2-3 senduk kuah mee, masukkan dlm kuali panaskan api..masak untuk sepinggan mee. kuah mendidih pecahkan telur ke dalam kuah mee tdi..biar telur masak baru la masukkan mee dan sayur..siap utk di hidangkan.
selamat mencuba..




Tiada ulasan:

Catat Ulasan