Nuffnang ads

Jumaat, 19 Julai 2013

Sambal Lonteh

Assalamualaikum..
Semalam balik rumah lewat sikit pukul 7 baru sampai..tak sempat nk masak lauk dah, cuma masak nasi dan jerang ayaq....Juadah berbuka En Suami dh beli dkt pasar ramadhan dkt pekan Kulim..Dia beli nasi beriani dan kuih...paling best kat kuih dia masih jual 4 seringgit, murahakn.
Tapi yg mahal2 pun ada jugk la...biasa la semua barang harga naik..
 Ini salah satu makanan yg di beli..gulai batang pisang...makan waktu sahur.
 Yang ni saya buat masa sahur pagi tadi...Sambal Lonteh..saya ambil resipi dkt Myresipi.
Ia sesuai utk pembuka selera...kalau ada yg tak lalu nk makan tu boleh cuba resipi ni...

Bahan2...
segemgam ikan bilis
10 biji cili api - kalau nak pedas boleh tambah
2 biji cili merah
5 ulas bawang putih
1 biji bawang besar ( 5 biji bwg merah )
1 biji limau kasturi/nipis
garam dan gula sesedap rasa

Cara2nya..
1. Goreng ikan bilis hingga garing (rangup) angkat
2. Goreng semua bawang dan cili..jgn lama agak2 layu..kuning sikit
3. Tumbuk ikan bilis dahulu..baru lah masuk bawang dan cili tadi.
4. Bubuh garam dan gula secukup rasa, dan perahkan limau tadi kedalam sambal.
5. Gaul mesra dan bolehlah di hidangkan...makan dgn nasi panas2 sedap...
 

Ok selamat mencuba...





2 ulasan:

  1. Sambal lonte tu kakak selalu buat Sara. Tapi biasa kakak tak letak bawang putih.. sambal ini tahan 2-3 hari tau..

    BalasPadam
  2. Saya pun tak tau resipi tu ori ka.. sebab tngk dlm myresipi tpi lama dh....bila bulan puasa teringt nk buat...anak2 suka...saya ni dok panggil kakak zakie...tah2 saya yg lebih tua...

    BalasPadam